Paikallisuutiset

Jiri herättelee henkiin Haapaveden ensimmäistä poliisiautoa – Entisöintiprojekti on harrastus, josta ei stressiä revitä

Jiri Björn on ottanut projektikseen Haapaveden ensimmäisen poliisiauton entisöimisen. Peugeot 404 palveli poliisina toimineenAntti Kärjen virka-autona vuodesta 1964 lähtien, ainakin vuosikymmenen lopulle saakka.

Kärki osti auton tuliteränä omilla rahoillaan, kun muuten poliisiauton hankintaan ei löytynyt varoja. Sen verran lääninhallitus tuli investoinnissa vastaan, että Kärjelle myönnettiin vapautus ajoneuvoverosta, koska autoa käytettiin virkatoimituksissa.

Antin jälkeen Pösöllä ovat ajelleet hänen poikansa Kosti ja pojanpoikansa Aulis, mutta viime vuosikymmenet menopeli on lepäillyt varastossa pölykerroksen alla.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Aulis tyhjenteli kotitaloaan tuossa naapurissa viime keväänä ja mietti mitä autolle tekisi. Ehdotin, että pukkaa se minun pihaan, Jiri kertoo.

Kaupat syntyivät, ja Pösö vedettiin traktorilla Jirin puolelle. Parin viikon rappaamisen jälkeen auto hyrähti jo käyntiin.

– Kohtuu kivuttomasti se heräsi henkiin. Kaikki osat, mitä ensi alkuun piti vaihtaa, sain hankittua netin kautta Suomesta. Polttoainepumpunkin löysin ihan uutena.

– Netti on iso apu tässä harrastuksessa. Sitä kautta löytää toiset harrastajat, ja osia on helppo ostaa ulkomailtakin.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Helpotusta Jirin projektiin tuo myös se, että Aulis on vuosien varrella keräillyt Pösöön varaosia peräkontin täydeltä. Nyt moni osa voisi olla jo kiven alla. – Aulis on suunnitellut auton entisöimistä itsekin, mutta se on vain jäänyt, Jiri mainitsee.

Polttoainepumpun lisäksi Jiri on uusinut Peugeotiin muun muassa sähköosia, jotka olivat hapettuneet heikkoon kuntoon. Myös pohja vaati vähän hitsaamista ja jarrut säätelyä.

– Nyt auto on ihan toimiva ja liikennekelpoinen. Pikkumaksulla sain katsastettua sen vielä vanhalle rekisterikilvelle. Yleensähän kilvet pitää palauttaa, kun auto poistetaan käytöstä, mutta tässä ne oli jostain syystä jääneet paikoilleen.

Jirin aikomuksena on jatkaa entisöintiprojektia kesällä. Työläimpänä ja kalleimpana vaiheena edessä on auton maalaus. Myös jarrut vaativat vielä isompaa remonttia.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Jarrut pitää laittaa kokonaan uusiksi. Letkut alkavat olla jo huonossa kunnossa. Justiin ja justiin katsastuksen kestivät.

Autojen laittelu on Jirille harrastus, josta ei revitä stressiä.

– Tämä on minulle terapiaa. Mukava kun saa rauhassa puuhastella ja olla tekevinään. Kiire ei saa olla, eikä aikatauluja, milloin pitäisi olla valmista. Tai ainakin 20 vuotta pitää aina olla aikaa. Talvella en viitsi laitella mitään, kun on niin huonot tilat.

Aiempana projektina Jiri on entisöinyt mopoja sekä vuoden 1976 Ford Cortinan.

– Fordin ostin aikoinaan enolta ja laittelin kuntoon. Se on ollut hääautona ja semmoisena jäätelökioskireissujen menopelinä.

Kesäautoksi huviajeluille Jiri arvelee myös Pösön päätyvän.

– Viime kesänä en kerinnyt ajella sillä kuin 50 kilometriä, mutta ehkä ensi vuonna enemmän.

– Hyvä auto tämä on ajaa, vaikka ohjaus tietysti on aika raskas, kun ei ole tehostinta.

Samanlaisia Peugeoteja on ollut 60-luvulla poliisiautoina muuallakin. Jirillä ei ole tietoa, minkä verran vastaavan mallin yksilöitä on vielä olemassa, mutta kovin usein niihin ei ainakaan tien päällä törmää.

– Muutaman entisöidyn kappaleen olen nähnyt myynnissä. Hintaa niillä on ollut 5000–8000 euroa.

– Minulle auton laittelussa ei ole tärkeää se hinta, mitä siitä voisi joskus saada. Tahtoo olla vähän sitä vikaa, että kun jonkun itse laittaa, ei siitä raski luopua.

Kiinnostusta Pösö on herättänyt monissa Linnaistentien kulkijoissa kesän mittaan.

– Väkeä on käynyt tuossa pihassa kyselemässä autosta. Onhan se ollut aikoinaan hieno peli. Moni muistaa, kun se on ollut vielä liikenteessä. Varmaan sillä on joku putkaankin viety.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä