keskiviikko 16.6.2021 | 15:52
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Vuorenmaan tankkausasema Haapaveden Lehonsaaressa aloitti toiminnan – Lehmän lannasta tehty kaasu tulee riittämään maitoauton lisäksi parinkymmenen henkilöauton tarpeisiin

KATARIINA ANTTILA
Ke 10.3.2021 klo 09:45 | päivitetty ke 09:53

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Haapaveden Lehonsaaressa, Vuorenmaan tilalla on saatu käyttöön biokaasun tankkausasema. Se on aina avoin kylmäasema, ja ainoa laajalla alueella Oulun, Jyväskylän, Kuopion ja Kokkolan välillä.

Tällä hetkellä asemaa käyttää ennen kaikkea tilalla käyvä maitoauto. Jos kaikki kaasu menisi maitoauton tankkiin, sillä ajaisi yli 350 000 kilometriä vuodessa.

Henkilöautoihin kaasua riittää tässä vaiheessa rajallisesti. Kaasun tuotannon teknologiaa hiotaan vielä tilalla ja kapasiteettia on tarkoitus nostaa lähiviikkoina.

– Vähän yllätti maitoauton suuri kulutus, tuumii Janne Vuorenmaa, joka pyörittää tilaa veljensä ja perheensä kanssa.

Toistaiseksi biokaasua riittää muutamille yksittäisille autoilijoille, ja niitä on jo kulkenutkin asemalla.

– Näkyy että sana siitä on kiirinyt, eikä vielä ole tyhjää imaissut.

– Varmaan parikymmentä autoa pystyisi käymään siinä vaiheessa, kun saadaan kapasiteetin nosto aikaiseksi, Vuorenmaa sanoo. Hänen tiedossaan on Haapavedeltä kymmenkunta biokaasua käyttävää henkilöautoa.

Vuorenmaan tilalla on tehty biokaasun tuotannon kehitystyötä yli kymmenen vuoden ajan. Kuvassa Janne Vuorenmaa, joka pyörittää tilaa veljensä ja perheensä kanssa.
Valio Oy

Tilan 180 lehmän lanta on jo vuosien ajan hyödynnetty oman biokaasulaitoksen avulla maatilan tarvitsemaksi sähkö- ja lämpöenergiaksi.

– Vuorenmaan tilan biokaasulaitos tuottaa nyt noin 1 900 megawattituntia biokaasua vuodessa. Laitteiston uudistamisen yhteydessä päätimme laajentaa laitosta ja alkaa tuottaa kaasua myös liikenteeseen, Janne Vuorenmaa kertoo.

Aluksi kaasusta vajaa puolet jalostetaan liikenteeseen sopivaksi biometaaniksi.

Biokaasulaitoksen ja biometaanin jalostus- ja tankkausaseman on valmistanut ja toimittanut Haapavetinen Demeca Oy.

– Olemme kehittäneet biometaanin jalostusyksikköä jo pitkään ja testanneet erilaisia teknisiä ratkaisuja. Nyt maitoauto tankkaa joka päivä tilalla ja laitteisto toimii hyvin, sanoo Demecan myyntijohtaja Sami Vinkki.

Maito haetaan tilalta kuljetusliike H. Vähäaho Oy:n uudella maitoautolla.

– Varsinaisia yllätyksiä ei ole tullut, vaan kaikki on toiminut kuten on suunniteltu niin tankkausten kuin auton osalta, Kuljetusliike H. Vähäaho Oy:n Sami Vähäaho kertoo.

85 prosenttia pienempi hiilijalanjälki kuin dieselillä

Lantabiokaasu vähentää merkittävästi sekä maatalouden että liikenteen päästöjä.

Biokaasun hyödyntäminen liikenteen polttoaineeksi on osa ohjelmaa, jolla Valio tähtää maidon hiilijalanjäljen nollaamiseen vuonna 2035.

Lantaa syntyy Suomessa vuodessa noin 15 miljoonaa tonnia. Maatalouden sivuvirtojen hyödyntäminen ja lehmän lannasta tehdyn paineistetun biokaasun käyttö liikenteessä on kuitenkin Suomessa vielä lähtökuopissa.

– Biokaasulaitos on osa maatilan normaalia ravinnekiertoa. Biokaasuprosessissa lannan ravinteet muuttuvat pelloilla paremmin liukenevaan muotoon. Kun ostolannoitteita tarvitaan vähemmän, sekä ympäristö että kukkaro kiittävät. Myös tilan energiaomavaraisuus paranee. Polttoaineen myynti tilalta ulos taas tuo uusia liiketoimintamahdollisuuksia, Janne Vuorenmaa listaa.

– Biokaasun käytöllä voidaan vähentää jopa 85 prosenttia polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä verrattuna dieseliin, jolla maidon keräilyautot ja jakeluautot kulkevat. Samalla maitotilan oma hiilijalanjälki pienenee merkittävästi, laskentatavasta riippuen neljäs- tai viidesosan verran, kuvailee Valion kuljetuskalustosta vastaava kehityspäällikkö Petteri Tahvanainen.

#

Kommentoi 1 Kommentti

Kommentointi on vain tilaajille.

Juttua ei ole vielä kommentoitu.