Haaveessa oma ravintola? Ota nämä asiat huomioon
MAINOS - EXPONDO -
Moni
haaveilee oman ravintolan perustamisesta, mutta harva tietää mitä
kaikkea sen toteuttaminen vaatii. Huolellinen suunnittelu on
avainasemassa onnistumisen kannalta. Myös käytännön kokemus voi auttaa.
Oman
ravintolan perustaminen voi olla suuri unelma, mutta realiteetit voivat
tulla vastaan. Innokkaan yrittäjän kannattaa muistaa, että ravintola on
loppujen lopuksi liiketoimintaa, jonka pitää olla kannattavaa. Muutoin
ravintola kompastuu todennäköisesti omaan mahdottomuuteensa.
Ravintolan
perustaminen on yhdistelmä käytännön asioita ja luovaa ajattelua.
Käytännön asioihin kuuluu muun muassa viranomaisten vaatimukset,
sijainti, työvoiman rekrytointi ja kalusteiden hankinta. Ravintolaan
tarkoitettuja tuotteita myy esimerkiksiExpondo, joka toimittaa tarvittavat ammattilaistuotteet asianmukaisesti.
Mikä on ravintolasi konsepti?
Unelma ravintolasta konkretisoituu pohtimalla sille konseptia.
Konspeti on ravintolan selkäranka, jonka ympärille kaikki muu rakentuu.
Konsepti kertoo käytännön tasolla, mitä ravintola tarjoaa ja mikä tekee
siitä erityisen ja mielenkiintoisen asiakkaille.
Ravintolan
konsepti kannattaa siis pohtia ja laatia huolellisesti. Haave voi tuntua
mahdottomalta, kun sille asettaa konkreettisia ehtoja. Toisaalta
konsepti voi antaa unelmille oikean mahdollisuuden toteuttaa ne
tosiksi.
Konsepti voi olla periaatteessa mitä tahansa. Se voi
olla tavanomainen, jos sille on esimerkiksi tietyllä paikkakunnalla
kysyntää. Erikoisemmat konseptit voivat vastata johonkin tiettyyn
tarpeeseen, jota ei ole aiemmin tohdittu yrittää. Konsepti voi kertoa
ravintolan tarjoavan ruokaa esimerkiksi vegaaneille, kotiruoan ystäville
tai lemmikinomistajille.
Pohdi realiteetteja
Oma ravintola voi olla upea tilaisuus toteuttaa omia intohimojaan ja
samalla elättää itsensä. Siinä kulminoituu rakkaus ruokaan, jota
halutaan tarjota parhaalla mahdollisella tavalla asiakkaille. Hienosta
ajatuksesta huolimattaomaa ravintolaa kannattaa pohtia myös realististen linssien läpi.
Ravintolatoiminta
on erittäin riskialtista ja Suomessa suuri osa joutuu sulkemaan ovensa
ensimmäisen vuoden aikana. Päivät ovat ympäripyöreitä ja palkat pieniä.
Kilpailu on erittäin kovaa ja sen voittajaa on lähes mahdotonta ennustaa
etukäteen.
Sen takia ravintolasta haaveilevan kannattaa pohtia
tarkkaan sen vaatimia realiteetteja. Ne voivat iskeä silmille yllättävän
kovaa, kun arki koittaa.
Hanki käytännön kokemusta
Pohdinnan tueksi kannattaa hankkia myös käytännön kokemusta.
Joillakin sitä voi olla entuudestaan, jos omia ravintoita sattuu olemaan
useampia. Käytännön kokemusta voi saada esimerkiksi tarkkailemalla
muiden ravintoloiden toimintaa ruohonjuuritasolta.
Jos
verkostossasi löytyy ravintola-alan asiantuntijoita ja yrittäjiä,
kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä heihin. Voit kysyä, pääseekö
ravintolaan käymään ja tutustumaan paikan arkeen. Vierestä seuraaminen
saattaa antaa vihiä ravintolaelämän arjesta ja sen haasteista sekä
mahdollisuuksista.
Verkostoa kannattaa muutenkin hyödyntää.
Ravintolan markkinointi on esimerkiksi aivan oma osa-alueensa, joka
koostuu usein monista tekijöistä. Jos verkostostasi löytyy markkinoinnin
ammattilainen, voi häneltä pyytää mahdollisesti apua alkuun.
Ravintolasta
pitää yleensä kommunikoida jollain tavalla ja sitä voi tehdä
esimerkiksi sosiaalisesa mediassa tai perinteisin menoin. Markkinnointi
lisää omat kustannukset, jotka pitää nekin laskea tarkkaan.
Markkinoinnissa pitää yleensä käydä selkeästi ilmi ravintolan konsepti.
Se kertoo, miksi ravintola on kiinnostava ja kiehtova paikka sen
kohderyhmälle.