Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus: Edunvalvonnan paikka

Haapavesi loistaa poissaolollaan Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen tienpidon katsauksesta, jossa esitellään teiden kunnostuskohteet kuluvalle vuodelle.

Onneksi sentään maakunnan ELY-keskus on tarjoamassa Väyläviraston suunnitteluohjelmaan vuosille 2023–2026 NordFuelin biojalostamoinvestoinnin edellyttämiä tienparantamistarpeita.

Teiden paikkaajat ovat olleet jo ahkerasti liikkeellä päätiestöllä, mutta alempitasoinen tieverkko on yhä surkeassa kunnossa. Päällystevaurioille on helppo ennustaa jatkoa, sillä Haapavesi loistaa poissaolollaan maakunnan tämänvuotisista teiden kunnostuskohteista. Kuva: Anne Mattila

Teiden huono kunto on ollut murheena jo vuosia. Erityisen huonossa kunnossa tällä hetkellä ovat Nivalaan ja Oulaisiin menevät tiet. Talven jäljiltä kolourat ovat pitkät ja kuopat syvät. Teissä on vanhaa paikkaa paikan vieressä, mikä merkitsee sitä, että nollan molemmin puolin humppaava lämpötila yhdistettynä märkyyteen pahentaa tilannetta entisestään.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Teiden kunto tietää rahanmenoa autoilijoille, sillä suoranaisten kuoppien aiheuttamien vaurioiden lisäksi autojen osat ja rakenteet ovat lujilla. Ne kuluvat ja menevät rikki normaalia nopeampaa. Sitäkään ei voida sulkea pois, etteikö teiden huono kunto olisi osasyyllinen onnettomuuksiinkin.

Sitäkään ei voida sulkea pois, etteikö teiden huono kunto olisi osasyyllinen onnettomuuksiinkin.

Tienpitäjän katse on nyt saatava osumaan haapavetiseen tiestöön. Meijeri- ja sahateollisuuden lisäksi paikkakunnalla on paljon muuta teollisuutta ja maataloutta, jotka käyttävät kuljetuksissa isoja ja raskaita rekkoja. Ne vaativat teiden kunnolta turvallisuuden vuoksi enemmän kuin kevyempi liikenne. Lähivuosina rekkaralli vain kiihtyy, kun NordFuel aloittaa raaka-aineen vastaanottamisen. Puun lisäksi teillä liikkuu vaarallisia kemikaaleja.

Paikkakunnan tuoreen kansanedustajan Timo Mehtälän, mutta myös muiden puolueiden edustajien on valvottava, että Haapaveden tiet pääsevät Väyläviraston suunnitteluohjelmaan, pysyvät siellä ja saavat rahoitusta. Kaupungin on myös syytä olla aktiivinen tierahoituksista päättävien suuntaan.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä